Louvre Lens
Na de herfstvakantie steken we met alle vierdes de grens over. De ochtend brengen de leerlingen door in de Noord-Franse stad Arras. Daar krijgen de leerlingen een stadsspel mee dat ze in groep moeten oplossen. Ze kunnen hierbij vragen stellen aan de bewoners en op die manier hun taalervaring in de praktijk omzetten. In de namiddag bezoeken we het museum Louvre Lens. Hier hangen imposante werken (o.a. een Rubens) die speciaal uit het Louvre van Parijs tijdelijk zijn overgebracht. De kunstwerken worden gerangschikt volgens een tijdslijn aan de muur. Een fotozoektocht wijdt de leerlingen ten slotte in in de kunstgeschiedenis. Een leerrijke dag waarvan uw zoon of dochter zeker heel veel zal opsteken!
Bezoek waterzuivering Aquafin
Dagelijks produceren we 120 liter afvalwater per persoon! Vroeger kwam al dit water rechtstreeks in waterlopen terecht en op natuurlijke wijze gezuiverd. Door de bevolkingsexplosie is dit onmogelijk geworden. Nu wordt elke liter in één dag tijd gezuiverd door installaties van Aquafin.
De leerlingen van 4 natuurwetenschappen kunnen het ganse zuiveringsproces volgen tijdens een rondleiding op de grootste zuiveringsinstallatie van Vlaanderen. Deze excursie kadert in het thema ecologie waar ingezoomd wordt op duurzame oplossingen voor alledaagse problemen. Bovendien komen heel wat technische aspecten zoals Archimedesschroeven en slibverwerkingstechnieken. Dit konden de leerlingen wel smaken.
Uiteraard gingen we met de fiets naar Brugge!
Coca-Cola
Het is altijd boeiend als we de praktijk eens van naderbij kunnen bekijken. Coca-Cola Enterprises Belgium geeft de leerlingen van het 3de jaar van de studierichtingen uit het domein economie en organisatie de kans om het European Visitors Center te bezoeken in Antwerpen. Een kans die we zeker niet laten liggen!
De gids vertelt ons over de geschiedenis van Coca-Cola, het ruime aanbod aan niet-alcoholische drankjes dat ze op de markt brengen en de duurzame initiatieven van Coca-Cola op het vlak van milieu. We krijgen ook een unieke blik achter de schermen van deze productie- en distributievestiging en het hoogtechnologische hoogbouwmagazijn.
Dag van de geschiedenis
De “Dag van de geschiedenis” is een volledige dag gewijd aan geschiedenis. Het vindt om de twee jaar plaats omdat we als school beseffen dat het verleden ons heden en onze toekomst bepaalt en vormt. Op die dag trekken alle leerlingen van de school er op uit om geschiedenis te “beleven”. Bedoeling is om de leerlingen te laten ervaren dat geschiedenis ons omringt, in musea en “lieus de mémoires”.