Roubaix en Lille

In het eerste trimester van het 5de jaar is er een didactische uitstap naar Roubaix en Lille gepland. ‘s Morgens bezoek je het museum “La piscine” in Roubaix waar de gidsen in het Frans uitleg geven over het gebouw en de “oeuvres phares” van hun collectie. In de namiddag verken je in kleine groepjes Rijsel. Met behulp van een uitgebreide vragenlijst ontdek je niet alleen de prachtige stad, maar steek je ook heel wat op over het dagelijks leven van de Fransen. Het is vooral de bedoeling dat je van de gelegenheid gebruik maakt om zich zo veel mogelijk in het Frans uit te drukken.

Nord-Pas-de-Calais (aardrijkskunde)
In de derde graad doe je heel wat kennis op over onder andere ruimtelijke ordening, mineralen en gesteenten, platentektoniek en de geologische gebeurtenissen in onze streken. Rond de paasvakantie wordt het hoog tijd om alle kennis eens in de echte wereld te zien, ruiken en voelen. Het decor van het klaslokaal wordt ingewisseld voor dat van Nord-Pas-de-Calais in Noord-Frankrijk. De dag begint met een wandeling door de Moeren, om verder te gaan naar Cap Blanc Nez. Hier ga je op jacht naar fossielen uit het Krijt. Je eindigt de dag met een hoogtepunt, letterlijk, op de Casselberg met zijn fantastisch uitzicht.

 

Sterrenkijken
In de winter zijn de dagen kort en de nachten lang en koud. Ideaal weer om de sterrenkijker boven te halen en de prachtige hemelkoepel te bestuderen! Zo kan je onder andere de maan en zijn kraters tot in groot detail bekijken. Ook Jupiter en zijn grootste manen zijn soms zichtbaar. Buiten ons zonnestelsel is ook heel wat te zien, zoals sterrenclusters, sterrenstelsels en sterrennevels. Via de aardrijkskundeleerkracht word je verwittigd op welk moment het sterrenkijken doorgaat, wij zorgen tegen dan alvast voor warme chocomelk!
Dag van de geschiedenis

De “Dag van de geschiedenis” is een volledige dag gewijd aan geschiedenis. Het vindt om de twee jaar plaats omdat we als school beseffen dat het verleden ons heden en onze toekomst bepaalt en vormt. Op die dag trekken alle leerlingen van de school er op uit om geschiedenis te ‘beleven’. Bedoeling is om de leerlingen te laten ervaren dat geschiedenis ons omringt, in musea en “lieus de mémoires”.