B-stroom
Als je nog geen getuigschrift basisonderwijs op zak hebt, start je in 1B, de brug- en onthaalklas, waar je dat getuigschrift alsnog kan behalen.
In de B-stroom ga je op zoek naar wat je echt motiveert en interesseert. We leggen op jouw maat de nadruk op essentiële vaardigheden: het ontwikkelen van zelfstandigheid, leren plannen en doorzettingsvermogen.
Samen met een hecht team van leerkrachten bieden we je de ruimte en de handvaten om te ontdekken welke beroepen, activiteiten, inhouden en vaardigheden jou helemaal liggen.
De basisvorming omvat alle kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes die je kan leren om zinvol en actief deel te nemen aan de samenleving. Veel leerlingen in de B-stroom behaalden niet alle doelen in de basisschool. Daarom wordt er in 1B heel gedifferentieerd gewerkt, waarbij basisdoelen van de lagere school eerst herhaald en dan verworven worden.
Wij hechten veel belang aan een brede basisvorming omdat:
– elk kind recht heeft op een degelijke basisvorming;
– we de mogelijkheden voor latere studiekeuzes zo ruim mogelijk willen houden;
– leerlingen in de B-stroom niet-behaalde eindtermen uit de basisschool alsnog kunnen bereiken om zo het getuigschrift basisonderwijs te behalen, wat toegang geeft tot de A-stroom. Of zo’n overstap ook wordt geadviseerd, hangt af van de klassenraad.
Je leerkrachten ondersteunen je niet alleen in je leerproces, maar helpen je ook stap voor stap bij het ontwikkelen van belangrijke sociale vaardigheden om goed te kunnen samenwerken én samenleven, zodat je straks een stevige basis hebt voor jouw toekomst!
Basispakket
De Vlaamse overheid bepaalt welke vakken aan élke leerling van een bepaald leerjaar moeten worden onderwezen. Het minimum aantal uren basisvorming in 1B is 28 lesuren per week. Voor 2B is dat 23 uren per week.
Met basisvorming bedoelen we het geheel van kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes dat door het leren op school verworven kan worden. De basisvorming is een essentiële voorwaarde is om in de samenleving op een zinvolle en authentieke wijze te functioneren en eraan te participeren. Veel leerlingen in de B-stroom behaalden in de basisschool niet alle doelen van de basisvorming. In 1B wordt daarom heel gedifferentieerd gewerkt en worden basisdoelen van de lagere school eerst en vooral herhaald en verworven.
We vinden zo’n brede basisvorming belangrijk omdat
- we vinden dat elk kind minstens de basis voor een brede vorming moet kunnen verwerven.
- we de mogelijkheden voor de latere studiekeuzes zo open mogelijk willen houden.
- we ons dieper en breder op algemene vorming kunnen richten.
- leerlingen in de B-stroom niet-behaalde eindtermen uit het basisonderwijs alsnog kunnen behalen om zo het getuigschrift basisonderwijs te halen. Dit getuigschrift verleent toegang tot de A-stroom. Of zo’n overstap ook geadviseerd wordt hangt af van de klassenraad.
Die basisvorming moet bereikt worden in de loop van het secundair onderwijs en wordt niet exclusief gekoppeld aan de eerste graad. Overigens zal de ene leerling sneller de basisvorming bereiken dan de andere.
Oriëntatiepakket: Concreet
Het oriëntatiepakket draagt bij tot een advies voor een studiekeuze op het einde van de eerste graad. De leerlingen volgen verschillende verkennende projecten, waarbij ze stapsgewijs ontdekken wat hen boeit en waar hun talenten liggen.
In 1B verkennen de leerlingen een waaier aan activiteiten in bouw, elektriciteit, hout, kunststoffen, metaal, mode, schilderen en grafiek, tuinbouw, verzorging en voeding.
Ook in 2B verkennen we een aantal beroepsvelden nog wat verder. Daarnaast verdiepen we ons in twee specifieke interessegebieden: economie en organisatie en maatschappij en welzijn.
Lessentabellen B-stroom
1ste graad B-stroom | ||
---|---|---|
1B (sept. 2024) | 2B (sept. 2024) | |
BASISPAKKET | ||
Nederlands | 4 | 4 |
Frans | 1 | 1 |
Engels | 1 | 1 |
flex talen | 1 | 1 |
wiskunde | 4 | 4 |
actua en media | 1 | |
maatschappelijke vorming | 3 | 2 |
natuurwetenschappen | 2 | 1 |
techniek | 2 | 2 |
godsdienst | 2 | 2 |
artistieke vorming | 3 | 2 |
lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
klasuur | 1 | 1 |
ORIËNTATIEPAKKET | ||
verkennende projecten | 3 | 8 |
differentiatie / flex | 2 | 1 |
TOTAAL | 32 | 32 |