Wat is STEM?

STEM gaat over het opbouwen van wetenschappelijke, technische en wiskundige inzichten, concepten en praktijken om te kunnen inzetten in het oplossen van levensechte problemen.

In STEM leren jongeren onderzoekend werken en verbanden leggen tussen theorie en praktijk. In de eerste graad ontdek je STEM in het interesseveld wetenschappen en techniek.

In de tweede graad kunnen leerlingen van 3 Latijn en 3 wetenschappen een keuze voor STEM maken. Het STEM-pakket bestaat uit 4 uren: een uur wiskunde (van leerweg 5), een uur fysica en twee uur engineering. Leerlingen die kiezen voor STEM hebben interesse in de samenhang tussen wiskunde, wetenschappen, techniek en informatica. Het traject start in 2017-18 en wordt verder uitgerold voor 4 Latijn en 4 wetenschappen in 2018-19.

In de derde graad kun je kiezen voor een abstracte STEM-richting als wetenschappen-wiskunde of voor een meer praktische STEM-richting als IT & netwerken. In de vrije ruimte van de derde graad aso kan je STEM-projecten uitvoeren in de modules onderzoekend leren.

Een uitdagende opdracht

 

STEM is een letterwoord dat vier domeinen beslaat: Science, technology, engineering en mathematics. Er wordt ingezet op STEM om technische en wetenschappelijke studies aantrekkelijk te maken.

Gedurende drie halve dagen kunnen alle leerlingen van het derde jaar ASO en TSO werken aan een STEM-opdracht. De opdrachten hebben allemaal een vrij open structuur om het creatief denken te stimuleren.

  • zelf een windmolen maken met recuperatiemateriaal
  • een aardappelversneller
  • programmeren met Arduino

De leerlingen van 4 wetenschappen krijgen de ruimte om zich in het STEM-proces te verdiepen.